22/6/06

Όχι άλλη Ταρίφα 2

Η Αθήνα πρόσφατα ανακάλυψε κάτι που οι υπόλοιπες βαρβαρικές φύλες με τις οποίες μοιραζόμαστε την Γηραιά Ήπειρο είχαν βρει πριν από αιώνες: ότι όταν νυχτώνει σε μια πόλη τότε τα λεωφορεία δεν εξαϋλώνονται από μόνα τους. Ότι μπορούμε να έχουμε και δρομολόγια λεωφορείων το βράδυ.

Εντάξει, για να μην είμαστε και εντελώς άδικοι με την πόλη μας, υπήρχε εικοσιτετράωρη συγκοινωνία: το δρομολόγιο 040 Πειραιάς – Σύνταγμα καθώς και κάποια (όχι όλα) από τα λεωφορεία που πήγαιναν στο Αεροδρόμιο. Το μεν 040 εξυπηρετούσε τη Συγγρού, χωρίς όμως να μπορείς να πάρεις ανταπόκριση σε οποιαδήποτε μορφή συγκοινωνίας πέρα από το ταξί, τα δε Ε94 κ.λπ. τότε του Αεροδρομίου δεν σε άφηναν να μπεις αν δεν είχες προορισμό το Αεροδρόμιο.

Το αποτέλεσμα ήταν να πρέπει οι περισσότεροι νέοι (που δεν έχουν τη δυνατότητα να σπαταλήσουν 10 ευρώ από το χαρτζηλίκι τους για ταξί κάθε μέρα) να φεύγουν από τις παρέες τους είτε νωρίτερα για να προλάβουν το τελευταίο λεωφορείο (δεν θα ξεχάσω ποτέ τον Σταμάτη που έμενε στη Λούτσα και έτρεχε να προλάβει το τελευταίο 316) είτε περιμένουν να πάει 5 το πρωί και να βγει το πρώτο λεωφορείο στη πίστα με τους νυσταγμένους ξενύχτες (γεια σου Πέτρο) και τους αγουροξυπνημένους εργάτες.

Μετά όμως ήρθαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες. Η διοργάνωση που δεν χώνεψαν ποτέ όλοι οι κουλτουραραίοι και οι αριστεροί που σέβοταν τον εαυτό τους. Εμ, βέβαια, γιατί σπαταλήσαμε τόσα λεφτά, θα πληρώνουν και τα εγγόνια μας και τελικά τι καταλάβαμε; Τέλος πάντων, δεν θα με πιάσει τώρα το συναίσθημα υπεράσπισης της Ολυμπιάδας (θα αναφερθώ εκτενώς κάποια στιγμή στην εμπειρία μου στο Ολυμπιακό Χωριό της Αθήνας) αλλά οι Ολυμπιακοί ήταν η αρχή της 24ωρης αστικής συγκοινωνίας για την πρωτεύουσά μας.

Αφού τελείωσαν οι Αγώνες, νομίζαμε ότι τουλάχιστον ο Ηλεκτρικός θα παρέμενε 24ωρος. Μπα. Είχαμε γυρίσει στην πρότερα κατάσταση, το τραμ είχε κόψει και αυτό την καθημερινή 24ωρη κυκλοφορία, μόνο το 040 μας είχε απομείνει και κάποιο τρόλει το οποίο δεν βόλευε κανέναν.

Σήμερα όμως – επιτέλους – έχει γίνει ήδη η πρώτη σοβαρή κίνηση προς την κατεύθυνση της 24ωρης συγκοινωνίας. Σε πολλά από τα λεωφορεία και τα τρόλει είναι αναρτημένες αφίσες (άθλιες γραφιστικά αλλά τι να κάνουμε) που πληροφορούν τον κόσμο για τις εξής 24ωρες γραμμές λεωφορείων, τρόλει και τραμ:
040 Πειραιάς – Σύνταγμα (ναι, περσινά ξυνά σταφύλια, καλύπτει την Συγγρού)
Χ14 Σύνταγμα – Κηφισιά (κατάλοιπο της ομώνυμης ολυμπιακής γραμμής, καλύπτει όλη τη Βασ. Σοφίας και την Κηφισίας και κάνει τέρμα στην Πλ. Πλατάνου στην Κηφισιά)
500 Πειραιάς – Κηφισιά (καλύπτει ολόκληρη την γραμμή του ΗΣΑΠ όταν ο ηλεκτρικός κοιμάται)
790 Αγ. Αντώνιος (Περιστέρι) – Γλυφάδα (καλύπτει τη γραμμή 2 του μετρό και στη συνέχεια κατεβαίνει τη Βουλιαγμένης και καταλήγει στην Πλ. Γλυφάδας)
11 Άνω Πατήσια – Παγκράτι – Ν. Ελβετία (τρόλει)
Τραμ κάθε Παρασκευή και Σάββατο (από Σύνταγμα για Ν. Κόσμο, Ν. Σμύρνη, Π. Φάληρο, Παραλιακή κ.λπ. μέχρι Γλυφάδα)

Έχει δημιουργηθεί ήδη ένα πλέγμα γραμμών το οποίο μπορεί να προσφέρει μια αξιοπρεπή ανταπόκριση το βράδυ. Κοινώς, με το Σύνταγμα ως το κέντρο μας (εκτός από την γραμμή 500 που περνάει όμως από την Ομόνοια – νυχτερινό περπάτημα στην Πανεπιστημίου for the win), μπορούμε να ισχυριστούμε ότι το μεγαλύτερο μέρος της Αθήνας μπορεί να βρει λεωφορείο για να τους φέρει σε απόσταση 3-4 ευρώ από το σπίτι τους, αρκεί βέβαια να υποστεί την μοναδική πληγή του συστήματος: τα 30 λεπτά που πρέπει να περιμένεις αν χάσεις το λεωφορείο...

Ο κόσμος αρχικά δεν είχε πολυπάρει είδηση τις νέες γραμμές αλλά σιγά σιγά έχουν αρχίσει να γεμίζουν (ειδικά το Χ14 που είναι και το πιο παλιό.) Βέβαια ένας ταξιτζής που ρωτήθηκε χθες από το dreamport στην Λ. Κηφισίας δεν είχε ιδέα ότι είχε εγκαθιδρυθεί η γραμμή και είπε ένα λυπημένο «καλά είναι, μπράβο τους.»

Από την άλλη, ένας οδηγός του Χ14 όταν του είχαμε θέσει το ερώτημα πριν από καιρό για το πότε θα μπει επιτέλους 24ωρο λεωφορείο που θα ανεβοκατεβαίνει τη Μεσογείων, εξυπηρετώντας τους δήμους της Αγίας Παρασκευής, του Χολαργού και τα Μεσόγεια, είχε γυρίσει και μας είχε επιπλήξει λέγοντας «ε, μην τα θέλουμε και όλα δικά μας.» Ο συγκεκριμένος οδηγός είχε πρόβλημα καθώς ήταν το πρώτο του δρομολόγιο από την Κηφισιά και δεν φαινότανε οι στάσεις μέσα στο σκοτάδι. «Δεν ενδιαφέρονται οι Δήμαρχοι για αυτά» μας είπε. Όντως...

Όχι. Τα θέλουμε. Γιατί η αρχή έχει γίνει και πρέπει τώρα που γίνονται οι αλλαγές να γίνουν σωστά. Δεν επιτρέπεται τα μέσα σταθερής τροχιάς μας να εξαφανίζονται στις 12 τα μεσάνυχτα κάθε μέρα, λες και η Αθήνα φημίζεται για το ότι πέφτει για ύπνο νωρίς. Ο Προαστιακός μέχρι πότε θα βαράει διάλυση στις 8 και το αμιγώς αστικό του δρομολόγιο (Αθήνα – Πλακεντία) θα περνάει κάθε 40 λεπτά λες και είναι το τρένο για Χαλκίδα; Δεν μπορεί περιοχές όπως η Αγία Παρασκευή να μην έχουν 24ωρη συγκοινωνία και να βασίζεσαι στην θέληση του οδηγού να σε κατεβάσει στην πλατεία και να μην σε πάει μέχρι το Αεροδρόμιο και να γυρίσεις με το επόμενο στην Αγία Παρασκευή.

Μπράβο λοιπόν σε όσους κάνουν δουλειά στον ΟΑΣΑ και στην ΕΘΕΛ και αποκτήσαμε τις νέες νυχτερινές συγκοινωνίες. Καλή συνέχεια – και αφήστε τους ταρίφες να κλαίγονται μόνοι τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: